Gå till innehåll
En bild

Mer om Elinnebandy

Historik

Med anledning av Kronprins Frederiks 18-årsdag gavs ett samlarmynt ut i Danmark och vinsten av detta mynt gick till att uppfinna en idrott för personer med rörelsehinder. Elinnebandy riktar sig till de personer som har en rörelsenedsättning som gör att man inte kan utöva någon annan paraidrott. Spelet kommer ifrån Danmark där det funnits sedan 1989 då de första stolarna tillverkades. Det första mästerskapet spelades där 1996, och idag finns spel i 3 divisioner med ca 300 spelare.

Spelet

Regelverket liknar ishockey och innebandy. Elinnebandy utövas i gymnastiksal/sporthall med basketplans mått och med låg sarg. Målen är låga och breda 3m x 20cm. Speltiden är 2 x 15 min. Varje lag består av max 6st spelare, 3 på planen och 3 avbytare. Det tillåts inga "tacklingar". Endast små beröringar av stolarna som ej inverkar på spelet är tillåtet. Det finns ingen specifik målvakt. Alla i laget har chansen att en i taget vakta målet.

Stolarna

En elinnebandystol består av ett chassi med 3 hjul, 2 st motorer och 2 st 12 volts batterier. Sitsen är av trä i formpressad plywood. Stolen styrs med en joystick av samma typ som används av vanliga elrullstolar. Elektroniken är "trimmad" för elinnebandystolen. Hastigheten är 14km, dubbelt mot en vanlig elrullstol. Även känsligheten i joysticken är dubbelt så känslig som en vanlig elrullstol. Längst fram på stolen sitter en fast klubba av plast med 2 st vingar som man dribblar och skjuter med. Ett fyrpunktsbälte håller spelaren säkert på plats. Stolen har låg tyngdpunkt och därför påminner väghållningen om en gokart. Med 3 st stora vingmuttrar delar man sitsen från chassiet för reparation och service. Skifta från vänster till höger styrning går lätt även de med enkla vingmuttrar. Det finns utrymme för enkla anpassningar som t.ex. nackstöd och mittstyrning.

Publicerad: 2022-10-09

Senast uppdaterad: 2022-11-17